Albue

Smerter, stivhed og nedsat bevægelighed i albuen kan have en stor påvirkning på din daglige funktion, både på arbejdet og i fritiden. Smerter i albuen skyldes ofte overbelastning eller skader. Nogle af de typiske årsager til smerter i albuen er Tennisalbue, golfalbue, samt betændelsestilstande eller gener efter tidligere skader og brud. Overbelastningsskader kan opstå i forbindelse med arbejde eller sport og, hvis de ikke bliver behandlet kan de blive kroniske. Det tager ofte længere tid at komme af med skader i albue og underarm, da vi bruger armen og albuen meget i hverdagen til både arbejde og fritidsaktiviteter.

Behandling af albuesmerter.

Behandling af albuesmerter indebærer ofte mobilisering med bevægelse og manuelle teknikker, samt øvelsesterapi og udspænding. Derudover kan der som supplement til behandlingen laves akupunktur, laserbehandling eller tapeteknikker for at smertelindre og aflaste.

Hånd

Vores hænder bruger vi i et hav af funktioner dagen lang. Derfor er smerter og dårlig funktion af hænder og håndled uhyre indgribende for såvel livskvalitet som personlig frihed. Folk med håndgener oplever ofte at de giver nedsat funktion i håndled, hænder og fingre. Smerter i hånd og håndled skyldes ofte overbelastning, fald eller slag. Derudover ses der ofte håndledsproblematikker som følge af gigt.

Behandling af hånd og håndledssmerter.

Smerterne forsvinder som regel af sig selv, men kan dog stagnere eller trække ud. I denne periode kan fysioterapi hjælpe med relevante råd, vejledning og øvelser. Derudover kan tapeteknikker, laserbehandling og akupunktur hjælpe med at mindske smerterne og aflaste.