Problemeber eller Smerter med din Hofte?

Selvom hoftesmerter ikke er så udbredt som ryg-, nakke- og knæsmerter, er der stadig mange som oplever problemer i hoften. Især den ældre del af befolkningen er særligt udsatte for hoftesmerter.Hoftesmerter kan skyldes mange forskellige årsager og derfor er det vigtig at få foretaget en grundig forundersøgelse. Smerter i hoftens led er ofte lokaliseret bagtil mod ballen, foran i lysken, og smerterne kan trække ned af låret mod knæet. Har man smerter på indersiden af hoften eller i skridtet, kan dette være symptom på problemer i selve hofteleddet. Har man derimod smerter på ydersiden af hoften, den øvre del af låret eller i den ydre del af ballerne, kan dette være et symptom på problemer med muskler, ledbånd, sener eller andre bløde dele af vævet omkring hofteleddet.

Derudover kan hoftesmerter skyldes tilstande i andre dele af kroppen f.eks. lænden eller knæet. Dette kaldes refererede smerter. Hoftesmerter kan normalt afhjælpes ved hjælp af fysioterapeutisk behandling.

Bandling af hoftesmerter

Behandlingen af hoftesmerter kan variere alt efter placering af smerterne. En Behandling kan indebære forskellige former for mobilisering og andre manuelle teknikker, samt øvelsesterapi. Derudover kan der blive brugt K-laser eller Akupunktur, hvis det vurderes nødvendigt.

Vi har desuden også holdtræning som hjælper til at styrke hoftens muskler og forebygge at hoftesmerterne skulle komme tilbage.