Hvordan opstår det?

Vedvarende eller langvarige smerter kan give forandringer i nervesystemet, så du udvikler en slags overfølsomhed for smerte. Når smerterne har været der i mere end 6 måneder, betegner man dem som vedvarende. Faktisk er det hver 5. der oplever daglige smerter, og disse patienter kan let ende i en ond spiral hvor de isolerer sig, og immobiliserer sig. Vi ved dog at dette kan have den modsatte effekt på smerterne, og dermed skabe flere smerter.

Disse patienter har vidt forskellige smertemønstre og symptomer, hvorfor der skal planlægges individuelt for hver patient.

Behandling af kroniske smerteproblematikker

Når man ikke er fysisk aktiv, er det medvirkende til, at smerterne varer ved. Det er er derfor en god ide at få hjælp af fysioterapeuten til at starte op med relevant træning.

Gennem samtale finder vi frem til hvad der er bedst for den enkelte patient. I nogle tilfælde kan manuel behandling være med til at dæmpe smerterne, så det bliver lettere for den enkelte patient at klare hverdagen. Dette kan fx være i form af behandling af muskler og bindevæv, laser eller akupunktur, eller behandling der arbejder med at få ro på hele systemet og arbejde med åndedræt. Dette tilrettelægges også efter samtale med den enkelte patient.