Bare rolig, det er meget normalt med knæ skader

Smerter i og omkring knæleddet kan forekomme af mange forskellige årsager. Knæleddet er stort og består af mange strukturer, herunder knogle, brusk, menisker, ledbånd, slimsække, samt muskler og sener. Hvis disse strukturer bliver overbelastet, kan det give smerter, hævelser og betændelsestilstand i knæet. Nogle af de typiske problematikker i knæet er slidgigt (artrose), brusk og ledbåndsskader og sportsskader. Hos børn og unge er det også meget normalt at opleve smerter omkring knæet.

Behandling

Behandling af knæsmerter vil altid være en kombination af forskellige manuelle teknikker for at smertelindre og så øvelsesterapi. I nogle tilfælde kan det være relevant at supplere med akupunktur, K-laser eller kortvarig tapening for at aflaste knæet. Derfor er der mange som vælger superviseret træning på et af vores hold, som vil være et godt supplement til behandlingen

Udover manuelle behandlinger, osv. Er det vigtigt når man får en knæskade at få genoptrænet knæet. Dette kan gøres enten ved hjemmeøvelser med fokus på at styrke og stabilitetstræne muskler og bindevæv i knæet. Styrketræningen af knæet hjælper til et bedre samarbejde med musklerne, og får knæet tilbage på samme niveau som før skaden. Træningen af knæet er også med til at fjerne og forebygge knæsmerter. Derfor er der mange som vælger superviseret træning på et af vores hold være et godt supplement til behandlingen og/ eller som forebyggelse mod tilbagefald efter endt behandling.