PRRT eller rettere Primal Reflex Release Technique

Primal Reflex Release Technique er en manuel terapimetode til evaluering og lindring af muskuloskeletale smerter.
PRRT er baseret på den forudsætning, at overstimulering af kroppens primære reflekser skaber smerte og holder smertefulde mønstre i gang igen og igen. Disse reflekser – forskrækkelse, tilbagetrækning og de beskyttende ledreflekser – er hardwired ind i kroppens nervesystem med henblik på overlevelse. Når en person oplever en smertefuld eller overraskende begivenhed, udløses disse reflekser i et forsøg på at beskytte kroppen.

Desværre fortsætter disse reflekser ofte i en tilstand af hyperberedskab længe efter, at den udløsende begivenhed er gået. Når de opretholdes over tid, fører det til mønstre af smerte, der reproduceres, gentages og vedligeholdes, forstyrrer heling og modstår bestræbelser på at genoprette naturlig funktion.

Disse områder af kroppen er ofte årsag og løsning på mange typer smerter

• Begrænset bevægelse
  • Smerter med eller uden bevægelse
  • Reduceret spontanitet i bevægelse
  • Muskeltæthed, stivhed og/eller spænding

Primal Reflex Release Technique™ behandlingssystemet tilbyder en innovativ kombination og anvendelse af teknikker, der letter hurtig “neural genstart”. Denne neurale genstart nulstiller den neurale kontrol af led, muskler og fascia for at frigive ledbegrænsninger, triggerpunkter og fasciale begrænsninger, ikke ulig når du genstarter din computer.