Ryg og lændesmerter er den mest udbredte og hyppigste smerteproblematik.

Ryg og lændesmerter er den mest udbredte og hyppige smerteproblematik. Cirka 80% af alle danskere rammes af rygsmerter på et tidspunkt i livet. Rygsmerter i lænden kaldes ofte for hold i ryggen, lumbago, iskias, diskusprolaps, facetledslåsninger eller hekseskud. Smerterne kan være varierende fra stødende smerter ved visse bevægeretninger til en vedvarende smerte uanset aktivitet. De kan komme akut eller over tid som en ømhed og træthed over lænden. Derudover oplever nogen også at smerterne stråler ned i ballen eller ned langs benet og de mister kræfter.

Fælles for alle rygsmerter er at de har en stor påvirkning på din dagligdag både i forhold til dit arbejde og dine fritidsinteresser.

Behandling af ryg- og lændesmerter

Behandling af rygsmerter er tilpasset den enkeltes problematik. Er der udstråling i balle og ben, hvor langt ned i benet, intensiteten og hvor lang tid har det stået på. En Behandling kan indebære forskellige former for mobilisering og andre manuelle teknikker, samt øvelsesterapi. Man vil blive instrueret i nogle få hjemmeøvelser som det er vigtigt man får lavet, samt råd og vejledning om, hvordan man skal bruge og passe på sin ryg. Derudover har vi desuden også holdtræning som hjælper til at styrke ryggen og forebygge at rygsmerterne skulle komme tilbage.

Her hos Nørresundby Fysioterapi har vi stor ekspertise og erfaring i at behandle patienter med ryg- og lændesmerter både de akutte og de langvarige.