Hovedpine og lidt om, hvad det kunne betyde for dig

Hovedpine er en hyppig lidelse hos mange. Det kan være der i en kort forbigående periode, mens andre kan have mere hyppige tilfælde. Hovedpine kan være primær, som kan skyldes spændinger, migræne eller andre former. Den kan også være sekundær på grund af fx feber, hovedskader eller andet. Vi ser ofte primære hovedpine patienter med spændingshovedpine. Ofte hænger disse sammen med uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, øget skærmbrug eller uhensigtsmæssige sovestillinger. De ses også ofte med bevægeindskrænkning over nakken.

Disse anfald varierer fra 30 minutter til 7 dage. I nogle tilfælde er de kroniske. Disse beskrives gerne som pressende/strammende (ikke-pulserende) smerter, og er sjældent medfulgt af kvalme eller opkast. Migræne hovedpine eller andre hovedpinelidelser der ikke har en påviselig sygdom som årsag, varierer fra 4-72 timer. Smerten sidder for det meste kun i den ene side og er en pulserende smerte. Disse vil oftes medfølges af kvalme eller opkast og lysfølsomhed.

Det kan være arveligt

Migræne eller klyngehovedpine kan være arveligt betinget og bør udredes yderligere hos egen læge. Behandling af hovedpine/spændingshovedpine kan som oftest afhjælpes med manuel behandling gennem mobilisering, muskelaktivering eller akupunktur. Nogle gang gives der også laser for at opnå hurtigere effekt.

Patienten skal som oftest også arbejde med bevægelighed som hjemmeøvelser. Patienter med fx migræne kan også nogle gange behandles med mobilisering, muskelaktivering eller akupunktur. Dette kan dog kræve yderligere udredning hos egen læge.

Nogle kendetegn på hovedpine problemer

• Medicinoverforbrugs hovedpine kan opstå ved for stor eller for hyppig anvendelse af smertestillende medicin eller anfaldsmedicin ved migræne. Den kan især ses hos personer, som har spændingshovedpine eller migræne i forvejen.
  • Nogle er mere følsomme for at få denne type hovedpine end andre, man kender ikke årsagen til dette. Tilstanden ses hyppigere hos kvinder end hos mænd.
  • Hovedpinen tiltager over uger til måneder. Den kan ligne både den dunkende kraftige hovedpine ved migræne og den trykkende mildere spændingshovedpine. Den er ofte tilstede dagligt. Intensiteten af smerten kan variere både over dagen og mellem de enkelte dage.
  • Nogle gange er hovedpinen ledsaget af en øget følsomhed for lys samt kvalme. På grund af den daglige forekomst og hyppige kraftige intensitet af smerten kan det gå ud over humør og koncentration samt nattesøvn. Dette kan samtidig forværre tilstanden.
  • Medicinoverforbrugs hovedpine kan opstå, hvis man anvender håndkøbs smertestillende 15 dage pr måned eller mere, eller hvis man anvender specifik migræne anfaldsmedicin mere end 10 dage per måned eller mere.
  • Hvis man forsøger at holde op med at tage medicin, kan der ske en kortvarig forværring af hovedpinen. Oftest bedres hovedpinen i løbet af 1-2 uger ved vedvarende ophør. Behandling vil være i samarbejde med egen læge.