Skulderens smerter og skader

Skulderleddet er kroppens mest komplekse og fleksible led. Det er samlingspunktet for overarmsknoglen, skulderbladet og kravebenet. Smerterne kan skyldes overbelastning af sener og muskler omkring skulderen, betændelse i en slimsæk eller afklemning af muskler eller nerver. Smerter i skulderen kan både opstå pludseligt og akut i forbindelse med et traume, men ofte er det noget som bygger sig op over tid som følge af slid og overbelastning. Fælles for smerter og skader i skulderen er at mange fortæller at det har en stor påvirkning i deres hverdag og giver dem mange udfordringer både på arbejde og derhjemme.

Behandlingen af skulder smerter og skader

Skulderproblematikker kan tage flere måneder og år at komme over, men den rigtige behandling kan kickstarte processen. Behandling af skulderproblematikker kan variere alt efter hvilket problematik det er, men behandlingen vil ofte indebære manuelle teknikker og mobilisering af skulderen og øvelsesterapi derhjemme. Derudover vil der kunne blive brugt k-laser eller akupunktur til smertelindring. Det er også muligt at komme og træne på hold for at få superviseret træning for at blive smertefri og genskabe den optimale styrke, stabilitet og bevægelighed i skulderen igen.